De formule GAMMA wordt op franchisebasis geëxploiteerd door Intergamma B.V., gevestigd in Leusden (Nederland), Kamer van Koophandel nummer 31021056. Intergamma sluit met zelfstandige ondernemers franchisecontracten, op basis waarvan deze GAMMA winkels in Nederland en België uitbaten. Via de grootschalige doe-het-zelfwinkels GAMMA biedt Intergamma consumenten producten en diensten aan voor alle constructie -en verbeteringsklussen in en rondom huis. Binnen die doelstelling hebben de franchisenemers en Intergamma eigen verantwoordelijkheden. De franchisenemer is verantwoordelijk voor het beheer van de winkels; hij zorgt voor het onderhoud, voert een eigen administratie en heeft eigen personeel.
Intergamma ondersteunt en begeleidt de franchisenemers en stelt hen in de gelegenheid een zo hoog mogelijk rendement te realiseren. Hiertoe biedt zij een compleet pakket aan professionele diensten, zoals inkoop, assortimentssamenstelling, formuleontwikkeling, nationale en lokale communicatie en marketing, personeelstraining, verkoopbegeleiding, logistiek, marktonderzoek en automatisering. Met 166 GAMMA- en 137 KARWEI-bouwmarkten is Intergamma absoluut marktleider in de Benelux. Deze leidende positie zal de komende jaren worden uitgebouwd. In België zijn inmiddels 85 GAMMA- winkels.
Historie
GAMMA is inmiddels een begrip. Nu is het moeilijk voor te stellen, maar tot de jaren zeventig bestonden in Nederland en België nog geen DHZ winkels voor de consument. Er waren alleen groothandelaars in bouwmaterialen. Op initiatief van vijf van hen werd in 1971 onder leiding van H. Steenman gestart met een winkelketen voor de consument.
Een concept dat enorm is aangeslagen. In de jaren tachtig bestond de keten uit GAMMA in Nederland en België, Lanser (kleine winkels gericht op luxe producten) en Bouwmaat (voor de professionele klusser). Aan het begin van de jaren negentig werden Lanser en Bouwmaat verkocht. Daarmee richtte Intergamma zich alleen nog op grootschalige doe-het-zelfwinkels voor de consument. Om de toenemende concurrentie aan te kunnen, is Intergamma de afgelopen tien jaar steeds meer functies voor de franchisenemers gaan uitvoeren.
In haar huidige structuur exploiteert Intergamma drie franchiseformules: GAMMA Nederland, GAMMA België en KARWEI (enkel in Nederland).
GAMMA België
In België behoort GAMMA de top 3 in de DHZ. Wekelijks komen bij de 86 GAMMA winkels in België een 160.000 klanten over de vloer. Een 1000-tal medewerkers staan op de winkelvloer onze klanten ten dienste.
Intergamma werkt volgens het principe van hard-franchising, dat wil zeggen dat de franchisenemers niet kunnen kiezen voor bepaalde delen van dienstverlening en andere delen achterwege kunnen laten. Intergamma biedt een totaalpakket en dat wordt ook contractueel vastgelegd. Tevens moeten de richtlijnen die Intergamma stelt met betrekking tot de wijze van exploitatie van de winkel volledig worden opgevolgd. Op die manier is het mogelijk om een herkenbare formule neer te zetten en franchising commercieel aantrekkelijk te maken.
In de praktijk betekent dit echter niet dat Intergamma de franchisenemers nieuwe of veranderde diensten oplegt. Er is veelvuldig overleg tussen de franchisnemer en –gever. Veel vernieuwingen komen dan ook na overleg met en tests bij franchisenemers tot stand. Franchisenemers beseffen dat de expertise op deelgebieden bij Intergamma hoger is dan bij henzelf, terwijl Intergamma respect toont voor de ondernemerskwaliteiten van de franchisenemers in hun omgeving. Deze samenwerking is de basis van het succes van Intergamma. Voor de dienstverlening van Intergamma betalen de franchisenemers een zogenaamde fee, een percentage op de omzet. Franchisenemers raadplegen Intergamma ook bij het nemen van beslissingen op allerlei gebieden, die niet opgenomen zijn in de franchiseovereenkomst. In die gevallen worden gemaakte kosten in rekening gebracht bij of doorbelast aan de franchisenemer.
De franchisenemers zijn niet alleen afnemers van diensten van Intergamma, zij zijn ook de aandeelhouders van Intergamma B.V. Intergamma is 100% franchise. Daarmee wordt bedoeld dat de winkels eigendom zijn van de franchisenemers. De consequentie hiervan is dat Intergamma voor haar bestaan afhankelijk is van de franchisenemers.
Onze franchisenemers vormen geen homogene groep. Sommigen hebben één winkel en staan zelf ook als bedrijfsleider in die winkel, terwijl anderen meerdere zaken in hun bezit hebben. Een paar groten hebben er zelfs tientallen. Daarnaast kunnen de franchisenemers ook nog andere activiteiten uitvoeren. Vanuit die verschillende situaties kijken zij anders tegen hun belangen bij Intergamma aan. De één is emotioneel meer betrokken bij de business dan de ander. Gevolg hiervan is dat Intergamma zich in een dynamische omgeving bevindt, hetgeen om een uiterst flexibele instelling vraagt.
Missie, visie en waarden
Intergamma
Samen met onze franchisenemers, leveranciers en businesspartners hebben we één doel voor ogen. Onze missie is: ‘Wij helpen mensen het best om zelf met trots en genoegen hun woonomgeving te verbeteren.’ De vraag is hoe we deze missie kunnen realiseren. Waarin moeten we goed zijn om de missie waar te maken? Dit wordt uitgedrukt in onze visie die luidt als volgt:
GAMMA België
‘Door de beste mensen, ideeën, formules en locaties zijn wij voor onze gerespecteerde klanten, partners en medewerkers de doe-het-zelfretailer van eerste keuze.’ Uit deze visie blijkt duidelijk dat we graag voorop lopen en dat we willen dat consumenten, franchisenemers, leveranciers, partners in business, de maatschappij en medewerkers enthousiast zijn over Intergamma. Als medewerker bij Intergamma werk je samen met verschillende partners. Onze waarden kleuren die samenwerking. Met uitstekende, klantgerichte mensen werken we samen in openheid en zijn we verantwoordelijk voor onze resultaten.
GAMMA wil de beste zijn in het helpen van mensen die zelf hun woonomgeving willen verbeteren en onderhouden. Dit bereiken wij door:
- Elke klant centraal te stellen
- Gepassioneerde medewerkers goed op te leiden
- De winkel functioneel en overzichtelijk in te richten
- Totale oplossingen aan te bieden tegen een voordelige prijs
- Respectvol om te gaan met mens en natuur
- Op een herkenbare en een eenvoudige manier te communiceren
- Een netwerk van rendabele winkels uit te bouwen
Cultuur
De bedrijfscultuur van Intergamma kan het best getypeerd worden als jong, proactief en informeel. De dynamische en trendgevoelige markt waarin we opereren, maakt dat ons bedrijf continu in beweging is. De sfeer bij Intergamma is zowel informeel als zakelijk. De lijnen zijn kort en medewerkers lopen makkelijk bij elkaar binnen om een probleem op te lossen, een plan door te spreken of gewoon voor een praatje. Deze korte lijnen en dit onderlinge overleg zijn uitermate belangrijk voor een flexibele opstelling.
Onze medewerkers zijn harde werkers die gaan voor een goed resultaat. Wie om vijf uur denkt dat hij de oplossing bijna heeft, gaat door en vergeet de tijd. En hij is dan zeker niet de enige. Onze medewerkers zijn sterk betrokken bij de retail bovendien hebben de meeste werknemers ook affiniteit met de doe-het-zelfwereld.